maanantai 1. elokuuta 2016

Aurinko paistaa jälleen

Kävimme kirurgilla. Pitkä helpoituksen huokaus. Jalat ovat kunnossa.


Näin jälkikäteen ajattelin, hermoilinko liikoja. Pitäisiköhän olla seuraamatta jalkoja "niin tarkkaan". Vaikkakin, mitäpä äiti ei lapsensa eteen tekisi.. Pääasia, että jalat ovat kunnossa ja voimme jatkaa elämäämme. Käynti ei ollut turha, kontrolli olisi ollut tulossa joka tapauksessa. Seuraava aikamme on vuoden vaihteen tietämillä.

Seuraavana alamme tilailemaan Respectalta Helmille uusia tankokenkiä. Entiset, 12 senttiset, ovat alkaneet jäämään pieniksi. Helmin jalkaterä, kuten koko tyttö, humpsahti kasvaa aivan yhdessä hetkessä.


Pingviini on päivän sana

perjantai 22. heinäkuuta 2016

Vakuutusasiaa

Tajusin tänään kampurajalkaisten Facebook-ryhmää selaillessani, että en ole liiemmin kirjoittanut vakuutusasioista mitään.

Me olimme "liian myöhään" liikkellä vakuutuksien suhteen. Teimme taannoin tarjouspyynnön lapsivakuutuksesta, päivää ennen rakenneultraan menoa. Kun sitten rakenneultra paljasti kampurajalkoja, voittekin varmasti arvata, mikä oli lopputulos.

Olimme tosiaan ennättäneet saada poikkeavan lausunnon ultraäänestä ennen kuin vakuutusvirkailija oli ennättänyt ottaa meihinpäin yhteyttä takaisin. Ja kun vakuutuspapereita täyttäessä tulee esiin kohta "poikkeavia ultraäänilöydöksiä", tyssää vakuutuksen saanti ennen lapsen syntymää siihen.

Kun Helmi oli parin viikon ikäinen, teimme uuden hakemuksen. Lähetimme liitteenä kotiutusepikriisin, jossa lastenlääkärin totesi Helmin olevan terve lapsi. Kampurajalkojen hoitoa jatketaan lastenkirurgin toimesta. Saimme vakuutuksen, mutta siitä oli poissuljettu kaikki kampuroihin liittyvä. Mitä kaikkea se tulevaisuudessa voikaan olla?

Jälkiviisaana on hyvä sanoa, että jos jotain tekisin toisin, tekisin vakuutushakemuksen niin aikaisin, kun sen raskauden aikana voi tehdä. Tuolloin riski saada hylkäävä päätös lienee pienin.

Tuleekohan Helmistä heppatyttö, niin paljon "pepat" Helmiä kiinnostavat?

tiistai 12. heinäkuuta 2016

Tummia pilviä kesätaivaalla

Huoli
on mielen läpi kiemurteleva
kapea puronen.

Jos sitä ruokitaan,
se uurtaa uoman, johon kaikki
muut ajatukset valuvat.
-A. S. Roche-

Siksipä otin puhelimen kauniiseen käteeni ja soitin sairaalaan kysyäkseni neuvoa. 

Olemme kiinnittäneet huomiota Helmin jalkojen asentoon etenkin hänen seisoessaan paikallaan. Viimeisen kuukauden aikana Helmin tavassa seisoa on ollut havaittavissa painon varaamista ulkosyrjälle, varpaiden kipristämistä ja sisäsyrjän nostoa maasta. Juurikin sellaista, millaisesta asennosta tulisi pyrkiä pois.


Huoli heräsi. Onko jalkoihin tullut liikkumisen myötä takapakkia? Yrittääkö virheasento tehdä tuloaan vai onko tämä kaikki vain niin uutukaista uutta, että jalkoja on kiva muljutella liikkuessaan? Tahallista vaiko tahatonta? Jalkojen ollessa rentona, asennon saa "normaaliksi" ongelmitta. En myöskään ole huomannut ulkosyrjän kaareutuvan tai sisäsyrjän poimuttuvan. 


Asia on kuitenkin hyvä tarkastaa. Sain siirrettyä kontrolliaikaamme yli kuukauden aikaisemmaksi, syyskuulta heti elokuun alkuun. Tahdon varmistuksen, mistä asento johtuu. Mikäli takapakkia on tullut, pääsemme hoitamaan ja seuraamaan tilannetta. Mikäli tilanne on kunnossa, voimme vain huokaista helpotuksesta ja jatkaa samaan malliin. 
Huomaa jalkojen asento
Käytämme tankokenkiä edelleen päivä- ja yöunikäytössä. Suositus olisi pitää kenkiä 14 tuntia / päivä. Pidämme niitä 12-16 tuntia. Toisinaan vain on päiviä, jolloin päiväunikäyttö jää vähäiseksi tai kokonaan pois, mutta kompensoituu yleensä seuraavana päivänä 4 tunnin päiväunilla. Iltaisin pikku-emäntä pitää itse huolen, että kengät tulevat jalkoihin. Yleensä kenkienlaittoon kuuluu kiukunpuuskia, sillä vanhemmat eivät ennätä solmimaan kenkiä niin nopeasti, kuin hän haluaisi. Ja kun pienet, avustavat sormet siirretään kauemmaksi, tulee kiukku. 

Odottelemme elokuun 1. päivää. Sitten olemme viisaampia.

Sitä ennen nautimme kesästä täysin siemauksin!

torstai 23. kesäkuuta 2016

1,5-vuotisneuvola

Helmi + selfie = Helfie
Pitkästä aikaa vierailimme neuvolassa.
Hommat olivat kunnossa. Huolta ei liiemmin ilmaantunut. Helmi painoi 11,3 kg ja oli 85,3 cm pitkä. Hyvin solakka neiti. Touhukkaaksi kommentoivat. Eikä vierastanut edelleenkään.


Illasta Helmin ystäville puhkesi kova kuume. Heitä hoitaessa onkin Helmin ilta vierähtänyt.


tiistai 14. kesäkuuta 2016

Kipsimestari työssään

Uusimmassa Tehy-lehdessä oli iso juttu kipsimestarista työssään. Kipsimestarina jutussa oli Hannu Kuisma, jonka monet kampuralapset ja vanhemmat joko tietävät tai tuntevat. Itse olen kuullut miehestä omien opiskelujeni aikana ja nyt Helmin kampurahoitojen aikana törmännyt nimeen useita kertoja. Kiitos Hannulle ja hänen kollegoilleen ympäri Suomen hienosta työstä ja ammattitaidosta kampuralastemme hoidossa!

Jutun pääset lukemaan täältä.

maanantai 6. kesäkuuta 2016

Puolitoista vuotta on nyt tepsutettu

Todellakin. Helmi täytti menneenä viikonloppuna 1,5 vuotta. Aika on hurahtanut ohitse, vaikka onkin pitänyt sisällään monenmoisia tapahtumia.

Kuluneisiin viikkoihin on mahtunut myös paljon.

Kääpiöksi pukeutunut Helmi ei osannut aavistaa, että samoihin naamiaisiin osuisi myös kääpiöitä iltapalakseen popsiva "jokin".
Olemme nauttineet kesäisestä säästä ja touhuilleet ulkona...
... välistä olemme myös käyneet viilentelemässä sisätiloissa.
Potta-asioita harjoittelemme kovasti. Onnistuneita suorituksia tulee päivä päivältä enemmän.
Rappuralli tyrmäsi Helmin. Otsaan vaadittiin hieman liimaa.
Se ei kuitenkaan menoa haitannut. Laastarin voi stailata hatun väriin sopivaksi.
Aurinkoisina päivinä ruokakin maistuu ulkona paremmalta.
Vaikkakin välipalaretki torille voi olla myös mielenkiintoista.
"Aaapu-va" vs. "Aaa-aaa-aa" - Helmi meets James Potkukelkka
Puolitoistavuotispäiväänsä Helmi vietti ylioppilasjuhlissa. Laukkuun oli pakattu mukaan (Helmin itsensä toimesta) mm. vasara.
Juhlien kohokohta oli kuitenkin pihalla ollut kiikku
Ja mikä tärkeintä, kävely sujuu päivä päivältä paremmin ja varmemmin.


perjantai 27. toukokuuta 2016

Yli 10100 lukukertaa

Blogia on luettu hieman yli 10100 kertaa.
Kiitos siitä kuuluu teille!

Kohti uusia tuhatlukuja...

torstai 12. toukokuuta 2016

Kumikengät kokoa kaksikymmentä


Ulkoilu on Helmin lempipuuhaa nykyään. Käymme (Helmin mittapuulla) pitkiä kävelyretkiä pihamme ulkopuolelle hänen työntäessä taaperokärryään ylpeänä. Homma on niin mukavaa, että sisälle lähtö tuottaa monesti pienimuotoisen riidan. Tyttö toisessa kainalossa roikkuen irroitan toisella kädelläni Helmin käsiä taaperokärryn työntöaisasta.


Olisi mukava pystyä ulkoilemaan jokaisella säällä. Ehkä asiaa ei pitäisi ajatella materialistisesti, mutta tykkäisin, jos voisin pukea Helmille sateisella säällä jalkaan kumisaappaat enkä niitä 60 euron nahkaisia Eccoja. Helmistäkin olisi varmaan mukava, jos sukat eivät kastuisi ulkoillessa ja/tai voisi rauhassa kävellä lätäköihin, mutalammikoihin ja märälle nurmikolle - sinne, minne itse haluaisi.


Menin siis kauppaan ostamaan kumisaappaita. Helppo homma, ajattelin, kunnes mielessäni pyörähti pari asiaa. Kaupassa olevat kumpparit alkoivat koosta 23. Helmin jalka on kokoa 20 (ja niissäkin kengissä on vielä kasvunvaraa). En siis voinut ostaa kumppareita. Seuraavana mielessäni pyörähti toinen ajatus. Muistelin kaverini kaupanneen juuri aikaisemmin lapsensa kenkiä, jotka olivat kokoa 23 ja jääneet liian pieniksi. Lapsi on Helmiä reilun kuukauden vanhempi. Onkohan Helmillä normaalia pienempi jalka?

Tiedän, että kampurajalka voi olla normaalijalkaa pienempi, jos lapsella on toispuoleinen kampura. Olen kuullut, että lapselle on jouduttu ostamaan kaksi paria kenkiä, sillä jalkojen kokoero on enemmän kuin yksi koko. Helmin jalat ovat samankokoiset, ongelmaa ei siis ole ollut enkä ole koskaan asiaa ajattelutkaan aikaisemmin. Nyt joudun toteamaan, että ehkäpä Helmin jalka on "normaalijalkoja" pienempi.

Kunhan kävely vahvistuu ja tasapaino sen myötä, pääsee Helmi huristelemaan potkupyörällä
Ja näinhän se asia taitaa olla. Sain vahvistusta ajatukselleni (jälleen kerran, kiitos siitä) Facebookin kampura-ryhmästä. Myös monien muiden lapsilla on ollut vastaavaa. Ikäistään pienemmät jalkaterät. Ja samaan syssyyn sain kasan merkkejä, joilta voisi löytyä pieniä kumppareita (Polarn O. Pyret, Nokia, Reima). Nokialaisia jo tutkinkin, mutta niistä koot alkoivat 23 eteenpäin. Pitänee vaihtaa siis kauppaa ja toivoa, että kumisaappaat kokoa kaksikymmentä sattuisivat kohdalle.


ps. Voisinhan toki laittaa kirpparisivustolle ostetaan-ilmoituksen kengistä, mutta tässä asiassa olen suorastaan hysteerisen tarkka: Haluan ostaa Helmille vain uusia kenkiä, jotta minimoisin sen mahdollisuuden, että "valmiiksi toisen jalkaan muotoutunut" -kenkä aiheuttaisi Helmin jalkoihin ongelmia. En tiedä, kuinka helposti tällaista tapahtuisi, mutta... koskaan et voi olla täysin varma.

sunnuntai 8. toukokuuta 2016

Äitienpäivän iloja ja suruja

Ensimmäisenä on kirjoitettava pitkä sepostus (jos puhuisin sen, sitä kutsuttaisi monologiksi, mutta onko monologi myös kirjoitettu yksinpuhelu?) siitä, miten hienoa on olla äiti juuri tälle erityiselle lapselle. En vaihtaisi pois mistään hinnasta niitä aamuja, jolloin nukumme kylki kyljessä tunnin - ehkä kaksi - ennen lopullista heräämistä.


Silmätarkkana seuraan, kun hän pukee villaisen kettuhattunsa päähän, ottaa käsilaukun käteensä ja muovisankon toiseen leikkiessään - vieläkään en tiedä, mikä leikin juoni on - ja nauttiessa leikkimisestään.


Huvittuneena pidätän nauruani, kun näen lapseni polkevan jalkaansa lattiaan korostaakseen omaa tahtoaan - ja mielessäni pelkään jo tulevaa uhmaikää, lapseni persoona on heräämässä todella eloon.


Ylpeänä pohdin, kuinka paljon lapseni jo ymmärtää ympäristöstään. Kun kysyn "haluatko lisää juomista", hän ojentaa minulle tyhjää tuttipulloaan - ennen olemme vain puhuneet maidosta.


Niin hirveän paljon olemme menneet eteenpäin. Pituutta vain oli lisääntynyt yhdessä yössä niin, että eiliset vaatteet eivät enää mahtuneetkaan. Äidin kahvakuulan kilot lisääntyvät nopeammin kuin äidin treeni sitä sallisi. Vauvan mitat ovat hävinneet. Tilalla on todellakin taapero.


Kävelyharjoittelua ilman tukea on kestänyt nyt kuukauden päivät. Saadessaan leikkiä yksin, keskytyksettä ja "huomiotta", olen huomioinut Helmin olevan entistä enemmän pystyasennossa ja liikkuvan askeltamalla. Askelia kertyy yhtä useampia peräkkäin. Pyllähdyksen jälkeen noustaa uudestaan jaloilleen ja leikki jatkuu. Huomaan, että Helmin itsetunto karttuu askelten myötä. Toki vieläkin konttaaminen/karhukävely on se nopein ja varmin tapa edetä - ainakin jos jotain "kiellettyä" on esillä tai ovi vessaan/ulos on jäänyt auki.


Elämä kulkee omaa tahtiaan, mutta reilusti eteenpäin.

Aina emme mekään välty takapakilta. Kampurahoidot ovat edenneet hienosti. Olemme todella iloisia, että mitään vastoinkäymisiä ei ole tämän puolesta eteemme tullut. Sen sijaan Helmille puhkesi oikein kunnollinen allergia ilmeisesti koivulle. Kotiimme asettui asumaan pieni ja kiukkuinen emäntä, jonka nenä vuotaa solkenaan ilman allergialääkitystä. Lääkityksen jälkeen niistämismäärä on onneksi vähentynyt puoleen. Jospa koivun kukinta menisi ohi nopeasti ja pääsisimme jatkamaan eläämäämme ilman huonoa oloa.


Tänään - allergiaakin uhmaten - menimme ulos harjoitteleemaan kävelyä. Helmi sai ainoastaan ulkokäyttöön tarkoitetun taaperokärryn (meillä on sisällä toinen kärry ainoastaan sisäkäyttöön) ulkokävelyn rohkaisemiseksi. Pienen tunnustelun jälkeen homma alkoi sujua ja vauhti kiihtyä. Ihana, rakas tyttäreni.


maanantai 4. huhtikuuta 2016

Askel, askel, pyllähdys

Helmi-neiti täytti tänään 1v ja 4kk. Tasan kaksi kuukautta sitten hän oppi kävelemään tukea vasten. Tänään hän lähti kävelemään ilman (tai oikeastaan käveli jo eilen 4 askelta vahingossa, viidennellä pyllähti, mutta tänään tajusi itsekin, mitä on tekemässä).



Edessä on tietenkin uusien kenkien osto. Tällä kertaa kyse on "isojen tyttöjen kävelykengistä".

Tällaiset kengät Helmi itselleen valitsi